Výlety

Pěší turistika Cykloturistika

Putování okolím Sedmihorek

Dovolte nám malé pozvání k toulkám po našem nádherném kraji, turisticky mimořádně přitažlivém, s bohatstvím přírodních krás, množstvím stavebních a uměleckých památek. Kraji malebných údolí, bizarních skalních útvarů a kopců s nádhernými výhledy. Nechte se neobyčejnou pestrostí krajiny okouzlit a určitě se k nám budete rádi vracet.

Angrova stezka 7 km

Sedmihorky - Janova vyhlídka 2 km - Valdštejn 3 km - Hlavatice vyhlídka 5 km - Turnov - město, žel.st. - 7 km

Modře značená turistická trasa spojující zříceninu hradu Valdštejn s rekreačním střediskem Sedmihorky. Je pojmenovaná po lesním radovi Leopoldu Angrovi. Prochází skalními roklemi Kapelníka. Je na ní Janova vyhlídka, odkud je krásný pohled na panoráma Skalního města ( v pozadí Kozákov, Tábor, Trosky)

Na vycházku se vydáme z Lázní Sedmihorky. Modře značená turistická stezka úvodem kopíruje původní lázeňský okruh Sedm pramenů. Posledním pramenem tohoto okruhu je Kořenského pramen pojmenovaný po známém českém cestovateli. Mírně stoupáme po lesní cestě a najednou se ocitáme ve skalním labyrintu v oblasti Kapelníka. Kapelník, majestátná skála se tyčí z údolí po pravé straně naší cesty. I když na jeho vrchol nevedou nejtěžší horolezecké cesty, je mezi horolezci považován za prubířský kámen Hrubosklaského skalního města. Ale jsou zde i další skály Podmokelská, Sfinga, Dominstein, ... Mezi skalami cesta příjemně ubíhá a my se po krátkém, namáhavém stoupání dostáváme na Janovu vyhlídku, odkud je krásny rozhled na skalní oblast Majáku a Čertovu ruku. V pozadí pak můžeme spatřit dominanty Českého ráje Trosky a Kozákov. Z Janovy vyhlídky nám zbývá krátký příjemný úsek cesty lesem k romantickému hradu Valdštejnu.

Po prohlídce hradu a občerstvení pokračujeme červeně značenou, půvabnou cestou k rozcestí U Konic (vlevo odbočuje žlutá značka oblastí klidu Jezírka do Kacanov), naše cesta však vede přímo k Hlavatici. Osamocená pískovcová skála stojí na samém okraji Hruboskalské plošiny, po železných točitých schodech se dostaneme až na její zábradlím zajištěný vrchol a pokocháme se nádhernými výhledy na Ralsko, Bezděz, Ještědský hřbet, Jizerské hory a na Turnov, který je přímo pod námi. Od Hlavatice prudce sestupujeme k okraji města (možnost občerstvení v hotelu Pod Hlavaticí), po lávce přejdeme potok Libuňku a výlet zakončíme na železniční stanici Turnov - město. Odtud se vlakem snadno dopravíme zpět do Sedmihorek.

Skalním městem 12 km

Sedmihorky - Hrubá Skála 1,5 km - U Adamova lože 2 km - Mariánská vyhlídka 3,5 km - symbolický památník horolezců - U Adamova lože 5 km - arboretum Bukovina - Valdštejn 8,5 km - Pod Majákem 10 km - Sedmihorky 12 km

Jedna z nejznámějších a nejvděčnějších tras v Českém ráji. Mimo jiné projdeme částí Zlaté stezky v jejím velice působivém úseku.

Lázně Sedmihorky se svým čistým vzduchem, klidem a prameny léčivé vody budou výchozím místem naší cesty. Od lázeňských budov si vyšlápneme po zelené turistické značce vzhůru do skal. Projdeme kolem skály Osudová (vlevo do cesty) k Prokopské jeskyni se soškou sv.Prokopa z r.1735. Následují Dračí skály, ze silničky odbočíme vpravo do Zámecké rokle, vlevo nad námi vidíme vysoko na skále zámek. Úzkou Myší dírou pak vystoupíme na parkoviště před zámkem Hrubá Skála. Po prohlídce nádvoří zámku a občerstvení se vydáme po modré a červené značce po silnici až turistickému rozcestí se zastávkou naučné stezky. Po žluté odbočíme k Mariánské vyhlídce, nejproslulejší vyhlídce Českého ráje. Z vyhlídky po schodišti sestoupíme k symbolickému hřbitovu horolezců. Vracíme se stejnou pěšinou na rozcestí, kde ještě jednu krátce odbočíme z hlavní trasy a navštívíme Adamovo lože. Naše hlavní trasa pokračuje po červeně značené Zlaté stezce Českého ráje ke hradu Valdštejnu. Brzy narazíme na oplocení s otevřenou brankou, kterou vstoupíme do arboreta na Bukovině. Procházíme arboretem kolem sezónního informačního střediska Správy CHKO a u hájovny se vracíme na červeně značenou cestu. Ta nás vede mírně do kopce k vyhlídkám - na Kapelu, U Lvíčka a k dalším vyhlídkovým místům podél cesty. Voštiny, mřížky, krápníky, lišty, římsy, jeskyně, okna - je to úžasné defilé toho, co příroda dokázala z pískovce vytvořit. Skalní útvary zdobí staleté zakrslé borovice, jejichž vzrůst je přímo úměrný minimu živin a vláhy. Tento úsek patří k nejobdivovanějším, je to opravdu jakýsi " zlatý fond" Zlaté stezky Českého ráje. Zleva se k nám připojila zelená značka a minuli jsme neznačenou odbočku ke Kopicovu statku. Jdeme přes rozcestí U Kavčin a kolem semenné plantáže douglasky tisolisté dorazíme k romantickému hradu Valdštejnu.

Od Valdštejna vykročíme po žluté značce, díky tomu uvidíme nejpůsobivější pohled na hradní zříceniny, mosty a další stavby. Po několika minutách chůze dojdeme na rozcestí Pod Majákem. Po pravé ruce je skalní útvar Čertova ruka, po levé straně je Blatník, Maják, Brána a další skály. Začneme klesat Krokodýlí cestou až ke Smíchousovu rybníčku. Zprava se k nám přidá modrá značka a my pokračujeme po dřívějším lázeňském okruhu kolem pramenů a potůčků do Lázní Sedmihorky.

| Hlavní stránka |

Cykloturistika

Sedmimílové boty, díky kterým bychom všechny krásy Českého ráje mohli poznávat rychleji zatím neexistují, ale je tu jeden skvělý vynález, který se jim vyrovná - kolo. Nejlépe horské nebo trekkingové, prostě kolo vhodné pro cykloturistiku. Rozhodneme-li se pro kolo, pak nás v Českém ráji čeká mnoho báječných kilometrů vyznačených cyklotras. Usednout na kolo se nemusím bát ani málo trénovaní cyklisté. Na vyznačených trasách si sice užijeme i kopečků, ale jinak jsou pohodlné a bezpečné. Díky kolu se dostaneme i na odlehlejší místa, která by nám jinak zůstala utajena a za několik dnů se budeme v ráji cítit jako doma, protože ho projezdíme křížem krážem. Při ježdění však musíme být ohleduplní k pěším poutníkům a smířit se s tím, že do nejchoulostivějších partií, zejména do skalních měst, je možno vstupovat pouze pěšky. Ideální variantou je právě kombinace pěší turistiky a cykloturistiky.
V Českém ráji se výhodně plánují krátké výlety, při kterých je vzdálenost nahrazena pestrostí. Měli bychom mít na paměti, že kilometr v Českém ráji vydá nejméně za dva. Na každém kroku, lépe řečeno šlápnutí do pedálů, je něco zajímavého, a tak se často výsledný rychlostní průměr blíží chůzi.

Pro cyklisty začala fungovat nabídka zjednodušené přepravy jízdních kol ve vlacích ČD. Týká se tratí 070 z Prahy do Turnova, 030, 041 z Hradce Králové do Turnova. Jsou připraveny i turistické autobusy, které dovezou cyklisty i s koly do nejvhodnějších míst, odkud se dá začít výlet.

CYKLOPRODEJNY, CYKLOSERVISY A CYKLOPŮJČOVNY
v regionu a nejbližším okolí

CPŮ - Agentura Discovery, působiště zámek Hrubá Skála
CPŮ - Penzion Na Špici , Loktuše Mírová pod Kozákovem
CPŮ - Žlutá plovárna,Outdoor Management Training, Malá Skála

CP,CS - Cyklo Jos.Šonský, Rovensko p.Troskami (náměstí)
CP,CS - Cyklosport KAMPO, Nádražní ul. Turnov ( u nádraží ČD)
CP,CS - Atom Cycles, Trávnice
CP,CS - Cyklosport O.Jandík, Hluboká ul. Turnov
CP,CS - MV Cymonto, Jiráskova ul. Turnov

CS - Cykloservis Drbohlav, Jeronýmova ul.Turnov

Vysvětlivky: CPŮ - cyklopůjčovna, CP - cykloprodejna, CS - cykloservis

Malý okruh Hruboskalskem - cesta rájem 26.5 km

Sedmihorky - pension Podháj - Pod Majákem - Valdštejn - Bukovina - Hrubá Skála - Vidlák - Želejov - Věžické údolí - U Přibyla - U Pleskotského mlýna - Vyskeř - Hrubá Skála - Doubravice - průjezd Dračími skalami - Lázně Sedmihorky

Oč kratší, o to hezčí trasa. Vede kousek společně se Zlatou stezkou Českého ráje, a to právě kousek nejkrásnější. Start v Sedmihorkách, tedy v místech, kde se zrodil název Český ráj. Lesní asfaltkou vystoupáme, oblastí skalního města Maják na Hruboskalskou plošinu. Hrad Valdštejn, vyhlídky na Hruboskalské skalní město, arboretum Bukovina a zámek Hrubá Skála. Na vyhlídky bez kola !! Doporučujeme i pěší odbočku k Mariánské a Zámecké vyhlídce, případně k Adamovu loži. Z Hrubé Skály dál po červené cykloznačce k rybníku Vidlák (restaurace), kolem rybníku Krčák a přesedlat na modrou cykloznačku k Věžáku ( koupání, pramen vody Prdlavka). Po modré cykloznačce do údolí Žehrovky, až na křižovatku silniček U Pleskotského mlýna. Doprava po silničním značení trasy 14., tunýlkem ve skále zvané Pekařova brána do Vyskře, ( občerstvení, možnost pěšího výstupu na vrch Vyskeř - úchvatný rozhled). Dál pohodlně doprava po silničce zpátky na Hrubou Skálu. Z parkoviště, kde je možnost občerstvení, doporučujeme červenou sledovat již jen na křižovatku s bílou cykloznačkou, po které sjedete vlevo do osady Doubravice. Pozor , po sjezdu, hned na začátku obce odbočíme doleva a po asfaltové lesní cestě, kolem sochy sv.Prokopa, oblastí Dračích skal se vrátíme do Sedmihorek.

Cesta Českým rájem 55 km

Trasa, kterou Vám nabízíme je dlouhá 55 km a prochází Hruboskalským skalním městem, Příhrazskými skalami, romantickými Podtroseckými údolími a kolem zámku Hrubá Skála, hradů Valdštejn, Trosky, Kost a Valečov

Pokud své putování na kole začnete v centru města Turnova na náměstí Českého ráje, nezapomeňte navštívit informační středisko. Zde vám ochotně zodpoví vaše dotazy, získáte tu propagační materiály o regionu a můžete si zakoupit mapu či průvodce.
Hlavní výchozí místo naší modré značky je až na zastávce ČD - Turnov město, kam nás z náměstí dovede zelená cykloznačka. Za železničním přejezdem konečně opustíte ruch města a dáte se doleva po asfaltové silnici. Vedle modré značky vás necelý kilometr bude doprovázet červená, která pak odbočí prudce vpravo vzhůru. Kdo má rád náročnější trasu s prudkým stoupáním může zvolit tuto červenou variantu. Je o dva kilometry delší a z velké části je souběžná se Zlatou stezkou Českého ráje, kde je však velký pohyb pěších turistů. Po 8,5 km se opět tato trasa setká v obci Hrubá Skála s naším modrým okruhem.
Kdo dá přednost klidnému svezení před pomalou a náročnou jízdou po Zlaté stezce, tomu doporučujeme neopouštět modrou. Ta vás povede nejprve po asfaltu a potom zpevněnou lesní cestou pod Hrubosklaským skalním městem, podél kempu v Sedmihorkách. Cesta se napojí u občerstvení na koupališti na asfaltovou silnici. Odbočíte doleva a po 500 metrech se ocitnete v Lázních Sedmihorky. Právě sem v 19.stol. jezdili čeští umělci, kteří dali tomuto kraji poetický název Český ráj. V areálu bývalých vodoléčebných lázní celoročně funguje restaurace a v létě jsou k dispozici stánky s občerstvením. Ze Sedmihorek budete stoupat po asfaltové lesní cestě ( pozor jde o souběh s pěší turistickou značkou) kolem Dračích skal až pod zámek Hrubá Skála. Odtud sjedete do obce Hrubá Skála, kde se k vám připojí i bílá cykloznačka.
Ti, kteří se již v Turnově rozhodnou pro cestu po Zlaté stezce Českého ráje, opustí modrou již po 500 m za Turnovem. Červená cykloznačka je dovede přes Pelešany, kolem hřbitova a parkoviště pod Valdštejnem po lesní asfaltce za stálého stoupání až před bránu hradu Valdštejn, jehož prohlídku doporučujeme. Z Valdštejna pokračujte po Zlaté stezce nad Hruboskalským skalním městem. Cesta patří k nejkrásnějším trasám v celém Českém ráji. Proto je zde v létě velice hustý pohyb pěších turistů i cykloturistů a její absolvování vyžaduje toleranci a i ohleduplnost !
Během jízdy v lehce zvlněném terénu minete vyhlídky U Lvíčka a Na Kapelu. Tyto vyhlídky patří spolu s Mariánskou vyhlídkou k nejkrásnějším vyhlídkám na Hruboskalsko. Přístup sem je však možný pouze bez kola ! Dále minete arboretum Bukovina, které bylo založeno r.1860. Zde také končí zpevněná cesta a začíná asfaltová silnice, která vás dovede až na parkoviště před zámkem Hrubá Skála. V areálu zámku je dnes umístěn hotel a veřejnosti je přístupná pouze vyhlídková věž a nádvoří. Z parkoviště, kde je možnost občerstvení, doporučujeme červenou sledovat již jen na křižovatku s bílou cykloznačkou, po které sjedete vlevo prudce dolů do obce Hrubá Skála, kde opět navážeme na modrý okruh.
Po průjezdu obcí Hrubá Skála v osadě Doubravice odbočíte vpravo a stále po modré značce pojedete po úzké asfaltové silnici rovnoběžně s železniční tratí a hlavní silnicí z Turnova do Jičína. Proti vám bude mohutná silueta hradu Trosky. Polní cesta vás dovede až k železniční stanici Borek p.Troskami, odkud cca 3 km stoupáte po asfaltce k hradu Trosky. Modrá značka hrad míjí ve vzdálenosti asi 1 km, ale můžete na křižovatce u Tachova udělat malou odbočku na hrad po bílé cykloznačce. Po 500 metrech minete hotel Trosky ( možnost občerstvení ) a pak následuje strmé stoupání až k branám hradu. I když se nerozhodnete pro návštěvu hradu, budete mít z modré cyklotrasy pěkné výhledy na Hruboskalsko, Vyskeř a Kozákov. Souběh modré a bílé vás dovede na křižovatku na okraji Troskovic. Zde již máte za sebou 14 km cesty a největší stoupání, na hrad Trosky. Po odbočení vpravo začnete sjíždět do přírodní rezervace Podtrosecká údolí. Pozor při sjezdu nezapomeňte odbočit vlevo ze silnice směrem na Želejov. Držte se modré cykloznačky, ta vás dovede až k rybníku Věžák s unikátním skalním břehem, který snad každý zná z filmu "Jak dostat tatínka do polepšovny". Jeho písčité dno a teplá voda láká v létě ke koupání. Za hrází Věžáku vjedeme na silnici a dáme se doleva. Po pravé straně vozovky vyvěrá pramen pitné vody Prdlavka. Nalevo od silnice vás upoutá pohled na nedotčenou přírodu lužního lesa, který vznikl na dně bývalého rybníka. Podél něj pokračujeme 2 km údolím až na křižovatku U Pleskotského mlýna, kde odbočíte s modrou značkou vlevo a začnete pozvolna stoupat k Libošovicím s nádhernými výhledy na Trosky. V Libošovicích je možné se občerstvit v hotelu Český ráj. Na konci obce odbočíte stále po modré značce vpravo na polní cestu kolem zemědělského objektu. Vlevo na obzoru před vámi se objeví zámek Humprecht nad městem Sobotkou. Pokud se otočíte zpět, uchvátí vás pohled na Vyskeř, nejvyšší vrchol Českého ráje - Kozákov, hrad Trosky a v dálce na obzoru uvidíte hřebeny Krkonoš. U torza bývalé Semtínské lípy najedete na silnici a společně s modrou cykloznačkou odbočíte vpravo. Zanedlouho se před vámi objeví mohutná věž jednoho z nejzachovalejších středověkých hradů v Čechách - hradu Kost. Po prudkém sjezdu se ocitneme pod hradem. Prohlídku hradu doporučujeme. Vaše trasa odtud pokračuje opět po modré směr Turnov přes Srbsko a hrad Valečov. Povede vás po silnici rovně přes křižovatku u pomníků, které připomínají prusko-rakouskou válku z r.1866. Kolem rostou husté borovicové lesy v nichž je nesčetně míst vybízejících k malé zastávce a oddechu. Jste zde již v polovině trasy, takže krátké lenošení si určitě zasloužíte. Na další křižovatce odbočíte vlevo a přes osadu Srbsko, kolem obchodu a chatek pokračujete přes louky a později borovicovým lesem k rekreační oblasti Komárovského rybníka. I tento rybník je vyhledávaným cílem milovníků koupání. Ve vesnici i v blízkosti rybníka je řada možností k občerstvení. Modrá vás dále povede cca 6 km lesy kolem studánky Hrdinky a Obětního kamene až na hrad Valečov. Držte se cykloznaček a nejezděte před hradem po pěší červené. Vede velice náročným skalnatým terénem. Na hrad pak vystupujte směrem od parkoviště. Z Valečova okruh vede stále po modré kolem hostince U Fantů a dále po silnici přes Dneboh. Před vámi se v dálce tyčí Ještěd a přímo nad Dnebohem se majestátně vypínají Drábské světničky. V Olešnici prudce odbočíte vpravo a stoupáte mezi staveními. Následuje náročný lesní úsek písčitou cestou přímo Příhrazskými skalami, který končí na silnici v Příhrazech. Naše modrá pokračuje nejprve lesem a potom loukami až do Žehrova a dále ke koupališti v Kacanovech (občerstvení). Odtud vám zbývají poslední 4 km do vašeho výchozího místa v Turnově.
(Tuto trasu je možné zahájit i z
autokempu v Sedmihorkách nebo v Lázních Sedmihorky)